Jo det blev ett inlägg till. Skrev ju så här igår på bloggen:
"Blir sista inlägget före jul. Med reservation för att det då inte sker en större nyhetshändelse som förtjänar lite uppmärksamhet."Och det var då för att det hade kommit uppgifter om att ett FX-2 beslut skulle landa idag. Så blev det. Det är för tidigt att spekulera kring vad Brasiliens beslut att välja Gripen [Svensk källa SVT] innebär för både Försvarsmakten och Gripen-systemet men förmodligen är det ett av svenska stridsflygindustrins viktigaste utlandsbeslut någonsin - förutsatt att affären realiseras.
Brasilien har som uttalad ambition med upphandlingen att inte bara köpa nya flygplan utan också skapa förutsättningar för inhemsk utveckling av framtida stridsflyggenerationer. Det öppnar upp för ett industri-partnerskap som tex Schweiz aldrig skulle kunna möta upp till och för Försvarsmakten en ökad möjlighet att fortsatt kunna flyga kostnadseffektiva system - med egen koll på känslig teknik. Det är i princip endast Indien och Brasilien som bilateralt hade kunnat erbjuda denna nya möjlighet. Därmed inte sagt att det blir av eller ens går att samsas om gemensamma grundkrav men chanserna för framtida Svensk stridsflygplanstillverkning har ökat markat i och med dagens beslut.
Brasilien väljer förmodligen en ny version av Gripen NG med betydande gemensamma nämnare med svenska Gripen E. Antal flygplan har handlat om 36 stycken men det kan bli både färre och betydligt fler över tid. Vi får avvakta och se vad allt innebär och hur hela affären påverkar FM när väl detaljerna kommer. Det blir förmodligen 8-12 månader av kontraktsförhandlingar. Kanske blir det rent av inte ett färdigt kontrakt före 2015. [Uppdaterat: Brasiliens försvarsminister säger att man vill ha ett kontrakt senast December 2014 vilket vore mycket bra. Undviker presidentvalet.] Under tiden fortsätter det som vanligt i Sverige och vi har Schweiz att förhålla oss till. Idag kom som väntat även beställningen på 60 Gripen E samt dess Meteor-integrering. Och Ungern har firat att man nu flugit 10,000 flygtimmar med Gripen. Gott så.
Försvarsdebatten måste även den fortsätta. Läs därför gästinlägget på Skippers blogg om att chefer måste ta sitt ansvar.
Återigen, God Jul och grattis Linköping med flera :)
Brasiliens Flygvapen (FAB) - Gripen NG
Saab pressmeddelande
Brasiliens försvarsministerium: Gripen Q&A
/ Signatory
Skall bli intressant att se vad kontraktsförhandlingarna landar i, om det blir en ren Saabaffär eller om det blir Svetige AB. Också intressant att se vad en NG är för ett djur i jämförelse med en E. Jag är milt skeptisk till Saabs förmåga att driva två utvecklingsspår om det inte är skillnader på marginalen.
SvaraRaderaOckså spännande att se hur planen skall kunna finnas till 2018.
@Obby Noxus
SvaraRaderaJa det blir intressant. Just frågan om det blir någon interimslösning är sjukt viktig. Tror nog annars inte skillnaderna blir så stora förutom nationell handpåläggning och bla viss avionik som petas in från andra leverantörer - sen ska integrering, test och validering i Brasilien utföras på maskiner som levererats om man nu plockar upp den delen av tekniköverföringen som erbjudits (att lära upp systemintegrering på stridsflyg). Klarar man leverans i slutet av 2014 som FAB planerar så ligger man på Schweiz-tidslinje (Sverige ett halvår före). Men inget av dessa länder planerar IOC före 2020 svjv.
När FABs flygchef Saito pratade inför senaten i Augusti om planerna började jag tro på riktigt att det skulle bli Gripen till slut då schemat han nämnde lät väldigt bekant med planerna för Gripen E. Även Brasilien har valt bort utveckling av F. Men ja, vi får se hur det blir! :)
Låta Embraer stå för utveckling av F med stöd av Saab vore kanske ett bra motköp/tekniköverföringsprojekt om de haft kvar intresset för tvåsits annars. För att kunna maxa potentialen hos tekniken vore nog en F ingen dum ide...
SvaraRadera@ Obby Noxus
SvaraRaderaVore helt klart intressant. Och ny version av EriEye som säkert intresserar Brasilien, och så ämnet Sea Gripen (två-sits?).