Twitter

torsdag 11 augusti 2011

Har DU åsikter om JAS Gripen i FV?

I det tidigare inlägget [Kostnadseffektivitet riskeras?] så reflekterade jag något kritiskt om förmågeutvecklingen för Flygvapnet med tanke på det politiska läget. Som då sagt behöver man inte ta till sig alla åsikter med det finns en del fakta i det inlägget alla bör känna till innan man går in i en debatt om framtida JAS 39 Gripen för FV. Jag tycker det är av vikt att vi försöker få ut så mycket av pengarna som möjligt och därmed vara kontinuerligt kritiska till vad våra ledare och myndigheter håller på med.

Det här inlägget syftar då till att dra in era egna åsikter om allt möjligt kring JAS Gripen. Flygvapnet är just nu inne i en period av studier och planering inför kommande politiska beslut.

När du känner ett behov att att slänga in en kommentar eller reagera på något i nyheterna om Gripen hoppa in på den här länken. Jag tänkte att det kunde behövas ett samlande ställe för ett bredare behov.  Det är ju inte direkt som att man kan kommentera på Försvarsministerns 'blogg'..

Ös på!

/Sig

8 kommentarer:

  1. Sett från en säkerhetsläget i vår värld kan Sverige tillåta sig att ha lite is i magen vad gäller FV:s material år 2025.

    Att Sverige har denna möjlighet är, om inte unika så åtminstone, högst ovanligt. Att förspilla denna möjlighet vore ju en oförlåtlig strategisk blunder.

    (Jag är medveten om att en försvarsindustriell analys kan landa i en annan konklusion, nämligen att ett definitivt och slutgiltigt beslut om FV:s material år 2025 skall och måste fattas just på stunden nu.)

    SvaraRadera
  2. Förklara gärna bloggens inriktning och ambition. Jag förstår den inte? Är det en partsinlaga från industrigruppen kring JAS 39?

    P

    SvaraRadera
  3. USN/Boeing har programmerat ett F/A-18D så att det kan landa autonomt. FV skulle billigt och enkelt kunna öka sin förmåga genom att programmera om JAS 39 så att det kan flyga autonomt. Genom att kasta ut raketstol, pilot, et cetera kan plattformens vikt minskas och/eller ersättas med interna vapen/bränsle. Cockpit är också en betydande källa till reflektion av elektromagnetisk strålning. Ett fjärrstyrt flygplan behöver heller inte samma skydd som ett bemannat sådant, och eftersom besättningen enkelt kan bytas ut var tredje timme, till exempel, kan flygplanet med lufttankning enkelt flyga 15 timmar långa uppdrag.

    Oavsett om FV väljer denna lösning eller inte (sannolikheten är ju kanske ganska liten) bör FV hur som helst i det längsta avvakta med stora investeringar så att beslut kan fattas med maximal mängd information om vilka förmågor som i framtiden behövs och hur de kostnadseffektivt kan införskaffas.

    SvaraRadera
  4. Vad är vårt Behov och FRAMFÖR ALLT vad är kostnad/Nytta av de olika möjligheterna!!
    Tror att det är viktigt att inte försöka om planet till något som det inte kan eller har svårt att bli!


    Sensorer
    vad får plats i C/D, IRSOT, Maws helst med IR? Aesa Raven 1000 --> ny kylning? Hyr dyrt är detta? Hur dyr & nödvändig är en uppdatering av EWS 39. Interferrometer(?) för bättre avstång& rikning för RWR verkar superbra är det för dyrt?

    Signatur,
    Dagens pyloner ser ju ut av vara en katastrof för radar signaturen!? Stämmer det? Vaed kan göras till rimlig kostnad? Ny noskon som tidigare visats på detta forum & nya RAM coating på vissa mindre delar? 2 nya delvis dolda pyloner bakom landningsstället? Går det att städa bort alla antennar & pivotrör?

    Vapen & vapenlast
    nya dubbel balkar, meteor+ brimstone (attack rb), i vilka situationer skulle inte detta räcka?!

    Räckvidd & prestanda
    varför räcker inte det ny 450gallon droptank? I värsta fall CFT typ F16 block 60.
    varför ny motor? verkar dyrt, även om 414G skulle gå att förbättra väldigt mycket mer än RM12EF så är väl dagens flygplan ändå olämpliga pga signaturen?

    Vad bör FV prioritera?!

    SvaraRadera
  5. Intressanta åsikter. Vad bör FV prioritera är minst sagt en bra fråga och som i dagsläget är svår för FV att svara på då eventuella exportaffärer kan gå in och röra om allting. Finns även problem med ny personalförsörjning.

    Ös med kommentarer vid behov så kanske det blir en sammanställning.

    @Anonym 11Aug 15:40. Forumets syfte finns beskrivet i första inlägget. Grundsyftet är att stödja FVs förmågeutveckling genom en lyft debatt och informationsspridning som påvekar politikerna och även industrin - för att få ut mest av skattepengarna. Hade det varit en intresse-site för industrin hade åsikterna sett helt annorlunda ut. Just nu är huvudfokus kritik mot Riksdagens exportåtaganden i en tid av stora förändringar inom Försvarsmakten.

    Avslutar med att citera FTS från 20 år sedan:

    "Det finns goda förutsättningar även i tider med eventuellt lägre eller oförändrade anslag att ut­ veckla Flygvapnet, så att FV svarar mot framtida kvalitets­krav.

    Detta bör dock inte göras för­hastat. Först bör en noggrann utredning fastställa Flygvapnets framtida organisatoriska inne­
    håll på underlag som genom­förts analytiskt och med större ekonomisk säkerhet än vad som nu tvingats fram under tidsmäs­sig press och enligt översiktligt grova beräkningsgrunder. "

    - FTS, Flygvapennytt 1990/3

    / Sig

    SvaraRadera
  6. Ju längre vi väntar desto sämre blir Saabs förmåga att konstruera nytt. Ingenjörerna behöver träna på stimulerande uppgifter annars drar de vidare.

    Ju längre vi väntar desto större blir steget till nästa generation Gripen.

    När skär kurvorna varandra, d v s när kan Saab inte längre bygga nästa generation?

    SvaraRadera
  7. Vad skall nästa generation vara? Är det realistiskt att tro att vi kan bygga en ny generation själva? -Förmodligen inte!

    Vi "vet" dock att modifikationer av befintliga flygplan är realiska. Vad är då syftet med FS2020/2025? -Är det att sälja in Sverige/SAAB som partner för inte har vi råd med ett helt nytt flygplan?

    Jag tycker att vi skulle uppgradera det vi har för oss och våra kunder. Internationells hålla sig kvar i marknadsnichen liten & nätt men med "bästa data länken, "agility och toughness/expeditionary capacity"

    SvaraRadera
  8. Jag tror att uppdaterade sensorer, en RM12 EF, lätt putsad siagnatur och lite nya tillbehör som dubbel stationer räcker! Sakliga motargument efterlyses!!!

    SvaraRadera