Twitter

onsdag 17 augusti 2011

Japansk, Sydkoreansk, Turkisk utveckling : Uppdaterad

Uppdaterad: 2/9-2011

Att titta på världsläget hör till när man ska debattera förmågeutveckling. Utvecklingen av en ny generation smyganpassade och bemannade stridsflygplan närmast blomstrar ute i världen - förutom i Europa. I går kom en till nyhet.

Efter en längre tid av studiearbete så har nu Japan beslutat om en beställning av ett demonstratorflygplan av s.k 5:e generationen hos Mitsubishi Heavy Industries. Ursprungskälla Nikkan News 16 Augusti  2011
Uppdatering 2/9: Japan väljer IHH-motorer till ATD-X.



En skisserad bild på eventuell ATD-X
Budget på 90 Mdr Yen motsvarar 7,5 miljarder Svenska kronor. Ett enda exemplar av Mitsubishi ATD-X (F-3) skall tas fram med första flygning 2014. Därmed inte sagt att Japan kommer beställa en serietillverkning men det visar möjligen att Japan ser med viss oro på fullständig materielförsörjning baserad på EU/USA-lösningar.

Japan går därmed att steg längre än Sydkorea som fortsatt har projekt KF-X i en studie-fas. Indonesien bidrar med 10% av kostnaden för studien på 350 miljoner kr som skall resultera i en rekommendation till flygplansdesign mot slutet av 2012. Utan ytterligare en kraftfull partner kommer dock projektet stanna där.
Signeringsceremoni för Sydkoreanska/Indonesiska KF-X
Det gemensamma med Japan och Sydkorea är att man accepterar en något mer balanserad lösning med mer rimliga ambitioner och kostnader kontra uppställda krav i USA/Ryssland på egenutveckling.

Övrigt: I samband med den Ryska flygmässan MAKS har försvarsledningen uttalat sig om att landets första 5:e generations flygplan kommer förmodligen inleda serieleveranser 2014-2015. Indien delfinansierar 35% och avser köpa en Indien-anpassad variant i framtiden.

Till sist, Försvarsminister Sten Tolgfors skrev på sin 'blogg' igår.

"Att Sverige numera bygger säkerhet tillsammans med andra länder och har ett tydligt närområdesperspektiv i försvarspolitiken ger fördjupade samarbetsmöjligheter."

Varför har vi då ett Riksdagsbeslut som överkör Svensk förmågeutveckling vid en eventuell exportaffär med Brasilien?

Uppdatering 23/8:

Hürriyet Daily News [Reservlänk] rapporterar att Turkiet även samtalar med SAAB om en tänkbar utveckling kring ett nytt stridsflygplan. Turkiet har satsat en mindre men betydande summa kring nationellt studiearbete. Tidigare har samarbetssamtal om fortsättningen legat med tyngdpunkt mot Sydkorea och eventuellt ett mindre Italiensk deltagande. Värt att notera är att Turkiet är en JSF-partner och kommer fortsatt så att vara men ser ändå ett behov av att anskaffa ett flygplan dels med tyngpunkt på luftförsvar och dels betydligt mer 'öppet' som system dvs ej hårdkontrollerat av Amerikanska intressen.I tidigare inlägg har jag kritiserat Regeringens inställning om att dagens exportlöften kan skada framtida kostnadseffektivitet och förmåga - speciellt i en tid av stora förändringar. Det är positivt att Saab har en trevare ut mot Turkiet så som var fallet med Sydkorea men utan statligt stöd så är det otänkbart att något betydande samarbete kan uppstå.

Den senaste veckan har vi dels fått höra om räknemissar kring personalförsörjning, nedvärderade statsfinanser och mer om HKP 14 skandalen. Vidare har jag föreslagit att Sverige ska uppsöka kontakt med bland annat just Turkiet och Italien om ett Svensk-lett demonstratorprogram för en fortsättning på Gripen-systemet. Inte vänta på att en eventuell partner ska knacka på dörren utan att faktiskt ta på sig ledartröjan. Förmodligen ligger Sydkorea bättre till hos Turkiet än Sverige pga avsaknad av aktivt engagemang. Det är bara att konstatera att det finns både risker och möjligheter med marknaden som är mer verkliga än vissa politiker kanske väljer att inse. Både Sydkorea och Turkiet ligger bättre till i tidsplaner, förmåga och i storlek på produktionsvolymer än vad Brasilien kan ge Sverige som möjlig partner.

Erbjudandet till Brasilien är inte något samarbete som Försvarsministern vill göra gällande. Sverige tar på sig alla extra kostnader för utveckling. Flygvapnet får nya flygplan för tidigt och förmodligen med för låg förmåga än önskat så vi inte håller tillräcklig hög närområdesförmåga ända in i 2040. Brasilien slipper t.o.m betala för flygplanen fram tills det sista levererats. Sen överlämnas marknadsområden och teknik till Brasilien tillsammans med mycket stora motköp. Är det ett partnerskap?


- Signatory (som anser att Svenska skattebetalare förtjänar ett kostnadseffektivt Flygvapen även efter 2025)

@GripenNews på Twitter.