Twitter

fredag 20 december 2013

Ännu mer om Brasilien, Slovakien (Uppdat 21/12)

Intervju av DefesaNet med Brasiliens flygvapenchef Saito. Saito har försökt få till köp av nya stridsflygplan så länge att han har sett Gripen C/D utvecklas och komma till under tiden vilket knappast kan ha skadat inför rekommendationen att gå för nya NG. Saito kämpade på när före detta försvarsminister Nelson Jobim visade klara Franska preferenser och t.o.m vägrade besöka Sverige. Saito har flugit både 39B och 39D.

Google-Translate på valda stycken:

Priset var en avgörande faktor ? Priset var inte avgörande. Var viktigt. Precis som tekniköverföring var också viktigt. En sak är att du överför en färdig teknisk utrustning , där du får förklaringar av vad som gjordes. En annan sak är att du utvecklar planet och har immateriella rättigheter den.

Brasilien kan sälja flygplan till andra länder ? I det förslaget kom man överens om att hela marknaden i Sydamerika , Afrika och andra länder där Brasilien har försäljningen penetrationen blir vår.

Det finns kritik mot att Gripen inte har kapacitet att täcka landet , eftersom den är konstruerad för att flyga i små länder som Sverige, och har ingen självständighet att flyga kontinentala land som Brasilien ? Det är en sak som du inte förstår. Aktionsradie med Gripen är lika med de andra två. Han kommer att fullgöra uppdraget och kommer tillbaka. Och alla plan kan tankas under flygning. FAB har en stor makt att mobilisera alla våra plan och har flera jobb .

-

Försvarsminister Enström har haft kontakt med sin motpart Amorim

Amorim nämde i samtalet intresse av få tag i Gripen C/D som interimslösning. Medier har nämnt 6-12 st flygplan (se förra blogg-inlägg) och blir det av så kommer med all sannolikhet Sv Flygvapnet belastas med om så inte förlust av skrov, så resurser för utbildning och stöd. I tillägg till dagens exportstöd och en eventuell Schweiz-affär som omfattar överföring av 11 st C/D i samma tidsperspektiv. Kan bli tufft. Visst är det en SAAB-offert till Brasilien men svenska staten och Flygvapnet är i hög grad inblandat.

Uppdatering 21/12: Brasiliens projektledare J.A Crapaldi Affonso uppger att Gripen med 100% säkerhet kommer delta i säkerhetsarbetet under OS 2016. Men bara 20% chans att det blir så under fotbolls-VM 2014. När ett kontrakt är undertecknat kommer 8 piloter skickas för utbildning i Sverige. Sverige ska inom några månader ge förslag på en interimslösning baserad på Gripen C/D - som Brasilien ska betala för. 

Och Sverige får förmodligen betala med sänkt operativ förmåga då politiska beslut för Flygvapnet ej tillräckligt tagit höjd i maskinparken och våra stödresurser för att klara av exportstöd utan att det påverkar egen verksamhet. Försvarsmakten kommer förmodligen yttra sig med att grundberedskapen ej påverkas och det må vara sant men kraven på beredskap är politiskt styrda - och väldigt kortsiktiga. Med lägre tillgänglighet på skrov pga prioriterat exportstöd sänks förutsättningarna för att effektivt kunna producera tillräckligt med flygtimmar och därmed kvalitativa stridsflygförmågor över tid. Det finns flertal exempel i historien när flygvapen med likvärdig eller sämre utrustning skaffat sig övertag tack vare en större mängd inarbetade flygtimmar och piloter med stor erfarenhet från komplexa övningar eller rent av krig. Inte någon nyhet heller; tex på tidigt 1940-tal utklassade Japanska piloter med erfarenhet från operationer i Asien sina Amerikanska motparter. Det tog ett tag att vända utvecklingen och den vändningen hade mycket med kvantitet att göra då kvalitet bara tar en fram till en viss gräns.  //

Och...

Slovakien kikar på sex stycken Gripen C/D  

Tjeckien och Slovakien har som tidigare meddelats pratat om att ta fram en gemensam Gripen-lösning som skulle kräva att ytterligare flygplan utöver Tjeckiens 14 lease-plan tillförs maskinparken. Sofia Karlberg på FXM bekräftar samtal med Sverige. Även i detta fall får man fundera på var skroven ska komma ifrån och vilket stöd som ska ges. Det finns en tidrymd för att hinna tillverka fler C/D-skrov (med delar av A/B) så som offererades till Kroatien och stödet utöver Tjeckiens redan befintliga bör inte behöva bli så belastande för FV.

Alltid är det något nytt om Gripen. Följ gärna via Twitter. Och så får vi se.


Ps. Brasiliansk intervju med Saab Aeronautics Lennart Sindahl. Svarar bla på Dassaults uttalande och om överföring av Gripen C/D. Ni kan det här nu, översätt med Google-Translate eller Browser-plugin/Chrome. Ds. 

Mer: Wiseman's Wisdoms

/ Signatory