Eftersom i huvudsak moderata politiker fortsatt skönmålar Sveriges försvarsförmåga utan att det förekommer någon större medial granskning utöver försvarsbloggar så kommer här några höjdpunkter ur årsredovisning 2011. Även om bloggare berört ämnet tidigare finns det nog många som inte läst exakt vad FM skrivit så det finns säkert ett behov av en titt med öga på just brister. Dokumentet bör läsas i sin helhet då problemen är så många att jag omöjligt kan lägga ut allt i ett någorlunda överskådligt blogginlägg.
Längst ner lägger jag in ytterligare dokument med viktiga sammanfattningar som berör ämnet.
Här och nu.
-------------
Årsredovisning 2011
Den värdering som har gjorts för 2011 visar att Försvarsmakten har förmåga att över tiden möta de krav på förmåga som ställs på omvärldsbevakning, insatser för att hävda Sveriges territoriella integritet och insatser internationellt samt utveckling av insatsorganisationen.
Den genomförda värderingen visar att begränsningar finns i förutsättningarna för Försvarsmakten att kunna möta olika former av händelseutvecklingar och hot som kan uppstå vid ett försämrat omvärldsläge. Främst rör bristerna det materiella och personella läget vid vissa förband och inom vissa funktioner, men också bristande samövning, planläggning och tillgänglighet samt prestanda i vissa materielsystem.
Flygplan (rote) med incidentuppgifter har funnits tillgänglig med hög startberedskap inom valda tidsperioder.
Produktionen av arméförband har, med vissa undantag, genomförts som planerats, men med begränsad måluppfyllnad. Avvikelsen beror främst på begränsad tillgång på personal och vissa materielslag.
Svårigheter att direktrekrytera vissa kompetenser, t.ex. stridsfordonsbesättningar, sjukvårdspersonal och sambandspersonal, har försvårat uppbyggnaden av insatsorganisationen på kort sikt.
Verksamheten vid marinförbanden har genomförts enligt plan men målsättningarna enligt verksamhetsuppdraget för 2011 uppnås endast till del.
Sammantaget har en lägre tillgänglighet på förbandets stöd- och minröjningsfartyg och reduceringen av övningsverksamheten resulterat i att anbefalld förmåga generellt inte kunnat nås.
211. stridsflygdivisionen: PersQ har underskridits p.g.a. att uppdragsutrustning prioriterades om från divisionen till insatsen FL 01/02. Dessutom har ett antal övningar och andra verksamheter ställts in p.g.a. insatsen.
171. stridsflygdivisionen som till delar varit insatt såväl under FL 01 som FL 02 har endast delvis nått årets målsättningar beroende på insatsen. Personal som varit insatt har endast genomfört spaningsprofiler och de delar som varit hemma har av produktions- och materielskäl inte fått tillräckligt utbyte. Flygtidsuttaget har varit lågt och huvuddelen av uppdragsutrustningarna har varit i bruk i FL 01/02.
Materielsystemet TP 84 är ett gammalt system som har låg tillgänglighet som kräver stora arbetsinsatser i flygunderhållet. Under året drabbades flygplanstypen av ytterligare tillgänglighetsproblem då ett antal strukturinspektioner snabbt behövde utföras.
Brist på flygtekniker inom JAS 39 förbanden har påverkat flygtidsproduktionen negativt under året, och bedöms även påverka på längre sikt.
Det totala utfallet av flygtidsproduktionen på JAS 39 under 2011 blev 11 731h, vilket innebär ett underskridande med 729h.
Totalt för samtliga helikoptersystem innebär flygtidsuttaget en minskning från planerade 7 250 flygtimmar till ett totalt flygtidsuttag 2011 på 4 864 flygtimmar. Detta får främst långsiktiga konsekvenser, t.ex. förseningar i utvecklingen av sjöoperativ förmåga och utbildningen av nya piloter. I det korta perspektivet har detta hanterats med sänkta målsättningar och omflyttning av personal mellan helikoptersystemen.
Brist på flygtekniker inom samtliga helikoptersystem har påverkat flygtidsproduktionen negativt under året, och bedöms även på sikt påverka produktionen.
Personalsituationen inom flygstridsledningen är fortsatt ansträngd, men med nya rutiner vid beställning/planering har tillgängligheten förbättrats till 90 procent av beställd resurs. Förbandens behov har också nedgått p.g.a. insatsen i Libyen.
Bristen på underrättelsepersonal, telekrigsofficerare och bildtolkar i Sverige under insatsen FL 01/02 har i viss mån hämmat stridsflygdivisionernas utveckling.
Bristen på materiel har medfört att divisionerna inte kunnat öva fullt ut i alla roller.
Bristen på flygplansskrov vid flygflottiljerna har medfört problem med flygtidsproduktionen och ett högt övertidsuttag på flygunderhållskompanierna.
Basförband: Insatserna samt tillgång på personal har medfört att ansatta mål främst avseende soldatkunskaper inte har kunnat uppnås inom framförallt teknikerkategorin. Nationell beredskap, i kombination med tilldelad personalvolym, har ytterligare begränsat möjligheten att bedriva övningsverksamhet i större omfattning.
---
Så här ser det ut på punkt efter punkt. Antingen saknas ett solitt vidmakthållande och utveckling av förmågor eller så finns det ett begränsat antal förmågor - utan robusthet.
Mer läsning:
Budgetunderlag 2013 - "Anslaget Anskaffning av materiel och anläggningar 1:3 och Vidmakthållande, avveckling av materiel och anläggningar 1:4 är i balans ekonomiskt men inte operativt. Den ekonomiska balansen har, likt tidigare år, åstadkommits genom att anskaffningsbeslut förskjutits framåt i tiden med reducerad framtida användbarhet av krigsförbanden som följd. "
Officersförbundet: Ekonomiskt överskott 2011 - "Ytterligare en halv miljard i överskott berodde på att Försvarsmakten inte fått tillstånd av regeringen att kunna genomföra olika inköp – överskottet är något som försvaret alltså inte kunnat rå på själva. Slutligen blev det ett överskott på nästan 413 miljoner kronor på anslaget för förbandsverksamhet och beredskap. Något som är en effekt bland annat av de övningar som ställdes in förra året."
Forskning : FSU anger i sitt betänkande - ”Utredningens bedömning: Den föreslagna resurstilldelningen är förknippad med stora osäkerheter. På vissa, för framtiden, centrala områden finns det en uppenbar risk att satsningarna på FoU ligger på en oönskat låg, nära kritisk eller underkritisk, nivå.”
FoU reduceras - "Försvarsmaktens förutsättningar att lösa uppkomna problem och fatta väl underbyggda beslut försvåras. Det finns risk att det sett över tiden blir dyrare att anskaffa, utveckla och vidmakthålla såväl materiel som förband."
Kvartalsrapport 2012 - "Bristen på reservmateriel efter införande av PRIO 3-4 införande innebär bl.a. att flygtidsprognosen för flygplan JAS 39 sänks med 1 800 timmar till 10 000 timmar för 2012."
HKV: ÖB - "För att långsiktigt kunna lösa Försvarsmaktens uppgifter, behövs fortsatta rationaliseringsåtgärder, ett mer effektivt internationellt samarbete men också resurstillskott. Sammantaget behöver dessa åtgärder leda till att köpkraften i materielanslagen ökar med minst två miljarder kronor per år från och med 2015."
Politiker, prata ärligt om dagens försvar och våga tala om framtiden. Försvarsanställda förtjänar det.
/ Signatory
@GripenNews