Twitter

onsdag 9 april 2014

Vårproppen bekräftar: JAS 39C behöver ej demonteras

Regeringen berör JAS 39 i 2014 års ekonomiska vårproposition. Text: Snapshot.

Förnuftet ser ut att ha vunnit en betydande delseger då regeringens proposition föreslår att nuvarande stridsflygsystem JAS 39C/D ej direkt behöver demonteras för att bygga nästa version JAS 39E. Tidigare skulle för varje 39E (60 st + 3 provflygplan) en 39C slaktas. Nu sker alltså en omvändning efter inrådan av Försvarsmakten. FM ska kunna använda demonterade 39A/B samt nytillverkning för att slippa demontera 39C. Detta utan merkostnad för staten.

Anledningarna är flera. Det talas om att det blir svårt med den operativa verksamheten i Sverige samtidigt som en stor mängd exportstödsåttaganden ska genomföras. Det är naturligtvis sant men ryktet säger är det avgörande skälet att det inte ser ut att bli alls så billigt som man först hade trott. Nu har man därför från FM och regeringen "råd" att lyssna på alla verksamhetsbehov då det inte tjänar något till att slakta fullt dugliga flygplan.

Vi är många som hela tiden varit emot den ytterst dumsnåla planen om att ta bygga 39E med delar från demonterade 39C. Wiseman's Wisdoms skrev om det efter Brasiliens beslut och bloggen Insatsen beskrev nyligen mer om denna demonteringshysteri. Nu är det ju inte helt klart eller hur omfattningen blir men att växla in 39E i ett förfarande som hör ett mer normalt land till är mycket välkommet.

Jag har reagerat ett flertal gånger både på bloggen och på Twitter, mest grundligt för 1.5 år sedan i ett blogginlägg som tog höjd för demontering, ytterligare export, samt beredskap för framtida utveckling. Min inställning har varit att visa kompromissvilja och genomgående föreslagit att minst första division 39E ska vara operativ innan 39C går in för demontering. Även att för varje flygplan som hyrs ut ska det ersättas med en helt nytillverkad 39E. Så sent som i förra inlägget 3:e april kritiserade jag demonteringsplanerna.

Bra besked av regeringen men det återstår mycket att göra med Gripen-systemet i Försvarsmakten. Det handlar om brister i basorg, flygtimmar, bemanning, rekrytering, beväpning (på C/D och E), hur förmågeglapp ska undvikas (vi kan och skall förvänta oss tex temporära flygförbud på 39E och försenad vapenintegrering pga problem/budget), om övningsmöjligheter, ja i princip allt kring stridsflygsystemet behöver vi hålla ögona på.

Precis som med så mycket annan verksamhet i Försvarsmakten som pga ansträngda anslag hela tiden riskeras. Avslutar med en vädjan jag skrev 19:e mars. Kanske är det så här man ska göra i framtiden... att be snällt?

Gripen E provflygplan 39-7 Foto: Keystone